سیستم تابلیه(عرشه و ستون پل)



    
مقدمه
سیرتحول ساخت پل، بیانگرفراوانی تاثیر تغییرات تکنولوژیکی بر روند پیدایش ورشد این سازه ازدوران قبل از رومیها تا شروع قرن بیستم است که استفاده از پلهای فلزی و سپس بتنی مسلح رواج پیداکرد. برای اینکه قطعات بتنی پیش ساخته صندوقه ای به عنوان یکی از ارکان اصلی تکمیل کننده عرشه پل صندوقه ای کابلی تولیدشوند نیازمندساخت و تولید قالب تابلیه(عرشه پل) هستیم.
معرفی 
این قالب با استفاده از برترین تکنولوژی های روز دنیا و به صورت کاملاً تخصصی در مجتمع کارخانه های گروه تولیدی ، صنعتی و بازرگانی پارسیان قالب طراحی و ساخته می شود. کارکرد قالب کاملاً به صورت اتوماتیک بوده و باز و بسته شدن قالب و جابه جایی قطعات به کمک سیستم هیدرولیک صورت می گیرد. این سیستم با داشتن امکانات خاص قابلیت اجرای قطعات مربوط به رمپ ها و مسیرهای قوس دار را نیز دارا می باشد.
ساختارقالب
1- ماسک، قسمت اصلی و ثابت قالب، ماسک است که برمبنای مقطع عرضی عرشه پل ساخته شده و محل عبورکابل ها به صورت حفره هایی بر روی آن تعبیه شده است. 2-  شاسی کف ،این قالب متشکل از دو شاسی کف بزرگترهر یک به طول مشخص براساس ابعاد طرح و یک شاسی کوچک به طول معین می باشد 3- قالب دیواره شامل دو عدد قالب دیواره چپ و راست است که به کمک جک های هیدرولیکی باز و بسته شده و توسط جک های مکانیکی ثابت نگهداشته می شود. 4 - قالب داخلی برای ایجاد مقطع داخلی قطعه از این قسمت استفاده می گردد 5 - ارابه حمل داخلی ارابه ای یو شکل می باشد که مجهز به سیستم هیدروموتور بوده و جهت نگهداری و تنظیم قالب داخلی از آن استفاده می گردد 6- ارابه حمل جهت حمل شاسی کف و قطعه بتنی از ارابه مذکور استفاده می گردد که شامل سه طبقه بوده و قابلیت حرکت افقی، عرضی، عمودی و دورانی دارد7- سیستم هیدرولیک کلیه قسمت های قالب تابلیه توسط جک های هیدرولیک باز و بسته می شوند. 8- شبکه برق 9- سامانه لرزاننده
کاربرد
در واقع با اتکا به تولیدات قطعات بتنی عرشه و ستون پل ،اجرای تقاطعات غیرهمسطح به این روش بیشتر در دستور کار مجریان طرح‌های عمرانی شهر تهران قرار گرفته و پروژه‌هایی چون کاروانسرای سنگی 2 و تقاطع بزرگراه‌های شیخ فضل‌الله – جناح و پل‌های رمپی پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر نیز به جرگه طرح‌های در دست اجرا به روش پل‌های صندوقه‌ای پیوست. این تکنیک یعنی اجرای پلها با استفاده از قطعات پیش ساخته صندوقه ای بتنی یکی از مناسبترین و سریعترین و اقتصادی ترین روش های اجرای پل تقاطع های غیرهم سطح شهری است. 
مزایا
  اگرتعریفی که از پیش ساختگی ارائه می دهیم عبارت باشد از ساخت اعضاء  سازه ای  در کارخانه به صورت انبوه و سپس نصب و یک پارچه نمودن آنان در مرحله  اجرا به صورتی که بتوانند عملکرد مورد انتظار را برآ ورده سازد. آنگاه مزایایی را نیز برآن مترتب می بینیم که عبارتند از: کوتاه نمودن جدول زمان بندی پروژه بدلیل ساخت در کارخانه، مرغوب بودن جنس قطعات بدلیل دقت در تولید،ارزان بودن قیمت، رعایت کلیه مسائل اتلاف انرژی محدود نمودن دامنه خطا. به لحاظ اینکه قطعات تابلیه پل در کارخانه تولید می شود و در نتیجه وضعیت آب و هوا و شرایط جوی نقشی در پیشرفت فرایند بتن ریزی و عمل آوری آن نداشته و قطعات در شرایط دمایی استاندارد تولید و سپس به محل اجرای پروژه منتقل می شوندازمز ایای بارز آن است. مطالعات نشان می‌دهد که بهره‌گیری از پل‌های صندوقه‌ای در دنیا سابقه طولانی‌ای ندارد. پیشینه این سازه‌های حمل و نقلی به زحمت به نیم قرن می‌رسد اما طی تمام این سال‌ها، پل‌های صندوقه‌ای به دلیل شرایط قابل کنترل تولید و نبود سعی و خطا در فرآیند اجرایشان، سازه‌هایی بی‌رقیب به شمار می‌روند.

ما نیز در گروه صنعتی پارسیان قالب همگام با رشد و توسعه فضاهای شهری ، جهت سهولت دسترسی وسائط نقلیه سبک و سنگین درتقاطع های غیر هم سطح شهری با استفاده ازتکنولوژی پلهای بتنی صندوقه ای و تکنولوژی پیش تنیدگی با طراحی و ساخت قالب عرشه و ستون پل ، گام در عرصه پل سازی با هدف روانسازی ترافیک و رفع مشکلات حمل و نقل در راههای مواسلاتی نهادیم.
اجزاء و عملکرد قالب تابلیه(عرشه)
1- ماسک
قسمت اصلی و ثابت قالب، ماسک است که برمبنای مقطع عرضی عرشه پل ساخته شده و محل عبورکابل ها به صورت حفره هایی بر روی آن تعبیه شده است. کلیدهای برشی به وسیله پیچ و مهره بر روی ماسک نصب می گردند. با توجه به نوع طراحی قالب طول قطعه تولید شده می تواند به میزان a ± سانتیمتر(باتوجه به ابعاد طرح قطعه پیش ساخته) متغیر باشد. جهت تغییر ضخامت قطعات تولیدی، ماسک مجهز به فیلرهایی با ابعاد مختلف می باشد که در قسمت داخل ماسک با توجه به ضخامت موردنظر، نصب می شوند.
2-  شاسی کف
این قالب متشکل از دو شاسی کف بزرگترهر یک به طول مشخص براساس ابعاد طرح و یک شاسی کوچک به طول معین می باشد که شاسی کوچک بر روی ماسک به صورت لولایی قرار گرفته است و توسط جک های مکانیکی به سطح زمین متصل می گردد. یکی از شاسی های بزرگ به شاسی کوچک متصل شده و به عنوان کف قالب مورد استفاده قرار می گیرد. شاسی بزرگ دیگر جهت نگهداشتن قطعه کناری و قرار دادن آن در وضعیت مناسب استفاده می شود. هر شاسی بزرگ دارای چهار عدد پیچ مکانیکی می باشد که با تغییر اندازه پیچ ها تولید قطعات رمپ امکان پذیر میشود. هر شاسی بزرگ مجهز به قطعات فیلر  است که جهت همپوشانی با قطعه قبل مورد استفاده قرار می گیرند.
3- قالب دیواره
شامل دو عدد قالب دیواره چپ و راست است که به کمک جک های هیدرولیکی باز و بسته شده و توسط جک های مکانیکی ثابت نگهداشته می شود. بعد از تنظیم اولیه قالب ها دیگر نیازی به جا به جا کردن جک های مکانیکی نبوده و تنها با استفاده از جک های هیدرولیکی دیواره ها باز و بسته می شوند و به کمک پین های سیستم نگهدارنده قالب برای وضعیت بتن ریزی ثابت نگه داشته می شود.
4 - قالب داخلی
برای ایجاد مقطع داخلی قطعه از این قسمت استفاده می گردد که بر روی ارابه حمل قالب داخلی نصب گردیده و به کمک چهار جک هیدرولیک تنظیم می گردد. از آنجائیکه ضخامت داخلی قطعات عرشه پل متغیر می باشد، قالب داخلی از قسمت های متحرک کشویی ساخته شده است که توسط پیچ های مکانیکی قابل تنظیم می باشند. جهت بیرون آوردن قطعات از داخل قالب، ابتدا می بایست قالب داخلی جدا شده و به پشت ماسک منتقل گردد که این عمل به کمک جک های هیدرولیکی نصب شده بر روی دیواره قالب و هیدروموتور ارابه حمل صورت می پذیرد.
5 - ارابه حمل داخلی
ارابه ای یو شکل می باشد که مجهز به سیستم هیدروموتور بوده و جهت نگهداری و تنظیم قالب داخلی از آن استفاده می گردد. در زمان بتن ریزی لازم است که جک های مکانیکی انتهای ارابه، متصل شده و به عنوان پایه دیگر ارابه مورد استفاده قرار گیرد. ارابه حمل قالب داخلی دارای 4 دستگاه جک جهت تنظیم ارتفاعی قالب و 4 دستگاه جک جهت جمع نمودن قالب و جدا نمودن آن از قطعه بتنی می باشد. جهت حرکت ارابه فوق دو دستگاه هیدروموتور بر روی چرخ های عقب ارابه نصب گردیده است.
6- ارابه حمل
جهت حمل شاسی کف و قطعه بتنی از ارابه مذکور استفاده می گردد که شامل سه طبقه بوده و قابلیت حرکت افقی، عرضی، عمودی و دورانی دارد.
7- سیستم هیدرولیک
کلیه قسمت های قالب تابلیه توسط جک های هیدرولیک باز و بسته می شوند. بدین منظور چهار دستگاه جک 10 تن بر روی قالب های دیواره نصب گردیده است. (هر قالب دارای 2 دستگاه جک می باشد.)بهره برداری از سیستم های هیدرولیکی بکارگرفته شده درقالب تابلیه مستلزم رعایت اصول ایمنی درکاربرد می باشند تا کلیه اجزاء درگیر در این سیستم کارخود را به بهترین شکلی انجام دهند. ازجمله اینکه فشارسیستم هیدرولیک درمدار درحال کار هرگز نباید از 130 بار تجاوز نمایدتابه جک ها و هیدروموتورها آسیب واردنشود.
8- شبکه برق
9- سامانه لرزاننده
این سامانه از شبکه لوله کشی شده باد با لوله های upvc تشکیل شده است که باد مورد نیاز ویبراتورها را از طریق شیرهای کمپرسور به ویبره ها انتقال می دهد. لازم به ذکر است که قطعات داخلی ویبره های پنوماتیک می بایست به گازوئیل آغشته شوند تا در اثر وجود بخار دچار خوردگی نشوند.
هریک از اجزای یادشده خود متشکل از مجموعه ای از قطعات و ابزار و ادواتی هستند که پروسه تولید منحصر به فرد دارند و حاصل مجموعه ای از کارهای مشتمل بر طراحی و ساخت هستند.

کلیه قسمت های قالب تابلیه توسط جک های هیدرولیک باز و بسته می شوند.
 مونتاژقالب
 قبل از شروع مونتاژ لازم است که تمهیدات مورد نیاز برای انجام کار فراهم گردد و شرایط محیط جهت مونتاژ قالب آماده باشد. لذا می بایست کف سازی و فونداسیون مطابق نقشه های اجرایی آماده بوده و ریل های مورد نیاز در کف نصب شده باشد. زمان مونتاژ هر قالب در حدود 7 روز می باشد که بستگی به فراهم بودن شرایط مناسب کار در کارگاه دارد.