اصول مهندسی پل | آموزش نرم افزار CSI Bridge - تحلیل و طراحی پل های فولادی و بتنی

تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge - بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS

۱۵ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

دانلود کتاب طراحی و بهسازی لرزه ای پل ها

دانلود کتاب طراحی و بهسازی لرزه ای پل ها

Seismic Design and Retrofit of Bridge

Book by G. M. Calvi and M. J. N. Priestley



دریافت کتاب
عنوان: کتاب طراحی و بهسازی لرزه ای پل ها
حجم: 29.3 مگابایت
توضیحات: کتاب طراحی و بهسازی لرزه ای پل ها


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

اصول مهندسی پل | جلسه ششم

مفهوم طراحی بر اساس ظرفیت

اگر مسیر انتقال نیرو در اعضای یک پل (مانند تیر و ستون، فونداسیون، کوله ها و...) را مثل یک زنجیر تصور کنیم، چنانچه حلقه ی ترد مقاومت کمتری از حلقه های شکل پذیر داشته باشد، سازه رفتار تردی خواهد داشت؛ چرا که حلقه ی ترد در اثر افزایش نیرو زودتر خراب شده و مانع از افزایش تنش در سایر اعضا می شود.

در صورتی می توان از پل انتظار رفتار شکل پذیر داشت که حلقه ی ترد ( اعضای ترد ) مقاومت بالاتری نسبت به اعضای شکل پذیر داشته باشند


شکل 18  زنجیره ی Pauly  و Priestley

 

روش های طراحی

دو رویکرد در طراحی پل های وجود دارد: طراحی بر اساس نیرو و طراحی بر اساس تغییر مکان

 

 طراحی بر اساس نیرو

در روش طراحی بر اساس نیرو که یک روش متداول و قدیمی می باشد، ابتدا بر اساس حدس اولیه، متریال و سختی اعضا اختصاص داده می شود سپس بر اساس نیروهای لرزه ای کاهش یافته تحلیل صورت می گیرد و تغییرمکان ها و نیروهای به دست آمده (ظرفیت سازه) را با آتچه مطلوب سطح عملکرد می باشد، مقایسه می کنند. بخش هایی که نیاز به شکل پذیری می باشد را با ارائه ی جزئیات، شکل پذیر طرح می کنند


شکل 2 تعیین ضریب رفتار پل




---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

تدریس و آموزش تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge

 بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS


مدرس: علیرضا خویه
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

آموزش محاسبات دستی پل سازی
بر اساس نشریات داخلی - آیین نامه های AASHTO و CALTRANS
تحلیل و طراحی خطی و غیرخطی- استاتیکی و دینامیکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

تصاویر اجرایی از ساخت پل حصارک در کرج


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

کمانش ستون پل های فولادی

 کمانش غیرخطی در مقاطع فولادی

زمانی که محدودیت فضا داریم، مقاطع فولادی گزینه ی مناسب تری نسبت به مقاطع بتنی برای پایه ها هستند. برای مقاطع دایره ای و مقاطع قوطی بدون سخت کننده، می باست الزمات آیین نامه ی AISC برای جلوگیری از کمانش الاستیک و تامین شکل پذیری رعایت گردد. این الزامات شامل نسبت عرض به ضخامت می باشد.

برای مقاطع قوطی شکل با ابعاد بزرگ به کارگیری سخت کننده های طولی و عرضی در داخل مقطع امکان پذیر می باشد. ضوابط طراحی برای قوطی های تقویت شده در AASHTO و AISC پوشش داده نشده است اما آیین نامه پل سازی ژاپن مدت ها قبل ضوابطی را برای طراحی این مقاطع تقویت شده ارائه کرده است که این ضوابط از نتایج تحلیل، آزمایشگاهی و آنچه از زلزله های گذشته قابل بیان است، حاصل شده اند.


شکل 1 شکست های ترد متداول در پایه های فولادی

 

در حالت کلی امکان رخ دادن سه مود کمانشی وجود دارد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

دانلود جزوه ها و کتاب ها اصول مهندسی پل

دانلود جزوه مهندسی پل مهندس جهانفکر
دانلود نمونه محاسبات پل مهندس ارش نقیبی
دانلود آشنایی با پل ها
دانلود کارآموزی مهندسی پل مهندس قانع
دانلود ۵ مقاله مهندسی پل مهندس الیاسیان
دانلود جزوه مهندسی پل مهندس جلالی نیا
دانلود جزوه ۳۷ صفحه ای مهندسی پل
دانلود نمونه دفترچه محاسبات پل بتنی ۶۰ متری


تدریس و آموزش تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge

 بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS


مدرس: علیرضا خویه
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

آموزش محاسبات دستی پل سازی
بر اساس نشریات داخلی - آیین نامه های AASHTO و CALTRANS
تحلیل و طراحی خطی و غیرخطی- استاتیکی و دینامیکی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

دانلود کتاب اصول مهندسی پل

جزوه اصول مهندسی پل - مهندس جهانفکر




تدریس و آموزش تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge - بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS
مدرس: علیرضا خویه
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

آموزش محاسبات دستی پل سازی
بر اساس نشریات داخلی - آیین نامه های AASHTO و CALTRANS
تحلیل و طراحی خطی و غیرخطی- استاتیکی و دینامیکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

دانلود جزوه ی اصول مهندسی پل

دانلود جزوه ی اصول مهندسی پل


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

اصول مهندسی پل | جلسه پنجم

 فلسفه ی طراحی پل

تقریبا در تمام آیین نامه های پل سازی، دو سطح عملکرد برای پل های در نظر گرفته می شود؛ سطح سرویس و سطح خسارت قابل قبول.

خسارت قابل قبول از نظر آیین نامه آشتو به معنای تسلیم خمشی پایه های می باشد (­نه تسلیم برشی­)، همچنین این تسلیم خمشی باید قابل شناسایی ( بالای زمین و سطح آب ) قابل بازرسی و قابل تعمیر باشد.همه ی انواع خسارت ها اعم از فونداسیون، کوله ها، کلیدهای برشی، اتصالات، تکیه گاه ها و عرشه قابل قبول نمی باشد. اما برخی از آیین نامه اجازه ی تسلیم در شمع، کوله و back Wall را می دهند.

دوره ی بازگشت زلزله ی طراحی در آیین نامه ی آشتو قبل از سال 2007 برابر با 475 سال بود( احتمال 10 درصد در 50 سال) ولی در ویرایش های کنونی، دوره ی بازگشت زلزله ی طراحی را 1000 سال( احتمال تجاوز 7 درصد در 50سال ) در نظر می­گیرد.

دوره ی بازگشت سطح خطر 2 در آیین نامه ی آشتو برابر با 2500 سال در نظر گرفته می شود که برابر با احتمال تجاور 3 درصد در 50 سال می باشد.



تدریس و آموزش تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge - بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS

مدرس: علیرضا خویه

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی


آموزش محاسبات دستی پل سازی

بر اساس نشریات داخلی - آیین نامه های  AASHTO و CALTRANS

تحلیل و طراحی خطی و غیرخطی- استاتیکی و دینامیکی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

اصول مهندسی پل | جلسه چهارم

 خرابی  پل ها در زلزله های گذشته

 علیرضا خویه | مدرس csiBridge و SAP | بازنشر مطلب تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.


با آگاهی از خرابی ها و آسیب پذیری های متداول پل ها در زلزله های گذشته، می توان دید خوبی نسبت به رفتار پل ها و همچنین نقاط ضعف پل های موجود پیدا کرد. با مشاهده ی این خسارت ها و خرابی ها می توان به ماهیت بندهای آیین نامه های پل سازی پی برد.

عوامل زیادی در خرابی و آسیب پذیری پل ها دخیل هستند. هر زلزله برای پل ها به منزله ی یک آزمایشگاه بزرگ تلقی شده و باعث بهبود و تغییر ضوابط آیین نامه های پل سازی می شود.

این که پل ها در چه دوره ای ساخته شده اند، اهمیت بسیاری داشته و در تخمین آسیب پذیری پل ها بسیار موثر خواهد بود. پل هایی که ضوابط کنونی آیین نامه ها را ارضا می کنند، رفتار به مراتب مناسب تری نسبت به پل های قدیمی دارند. بزرگ راه Hanshin در شهر کوبه ی ژاپن  نمونه ی روشنی از اثر دوره ی زمانی ساخت پل بر خسارت وارده می باشد. پل مسیر 3 در فاصله­ی سال های 1965 تا 1970 ساخته شد و به موازات این پل و در نزدیکی آن، پل مسیر5 در سال 1990 کامل شد. با وجود این که پل مسیر5 به لحاظ ساختگاهی در وضعیت بدتری وجود داشت ولی عملکرد به مراتب مناسب تری از پل مسیر3 نشان داد.

اگر بخواهیم خسارت های پل ها در زلزله های گذشته را دسته بندی نماییم می توان آن ها را در 2 دسته ی زیر قرار داد:

1.     خسارت های اولیه ( Primary damage )

خسارت هایی که مستقیماً به دلیل لرزش زمین ایجاد شده اند و منجر به خرابی بخشی از پل یا کل پل شده اند

2.     خسارت های ثانویه ( Secondry damage )

خسارت هایی که به دلیل خرابی سازه ای قسمت دیگری از پل تحت اثر لرزش زمین ایجاد شده اند. این خسارت ها به دلیل بازتوزیع عکس العمل داخلی روی سایر قسمت های پل به وجود آمده اند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه

اصول مهندسی پل | جلسه سوم


 اثر زلزله بر پل ها

 پارامترهای اثرگذار در رفتار لرزه ای پل ها

1-    زاویه بیه پل ( bridge skew angle )

پل های مورب رفتار پیچیده تری نسبت به پل های عمود دارند. به علت ماهیت مورب بودن این پل ها، تحت اثر مولفه های افقی زلزله، عرشه ی این پل ها حول محور قائم خواهد چرخید که این چرخش باعث می شود تا تغییرمکان یک گوشه  از گوشه ی دیگر بیشتر شود و در آن سمت، عرشه فرو افتد و در سمت دیگر ضربه ای سنگین به کوله وارد کند.

از آنجایی که کوله فشار را تحمل می کنند و در برابر کشش ضعف دارند، در بعضی مواقع علاوه بر عرشه، کوله ها نیز آسیب جدی می بینند.

 

1.   نسبت طول دهانه به عرض پل (the ratio of spans length to bridge width )

2.     انعطاف پذیری عرشه پل ( deck flexibility )

3.     تعداد دهانه ها ( number of spans )

4.     نسبت دهانه به طول پل ( the ratio of spans length to bridge length )

5.     تعداد ستون های در جهت عرضی (  number of columns per bent)

هرچه تعداد ستون های در جهت عرضی بیشتر باشد، مسیر های انتقال نیرو هم بیشتر خواهد بود و پل کمتر خسارت می­بیند

6.      شکل پذیری ستون ها ( columns ductility)

ستون های به عنوان یکی از مهمترین اعضای باربر لرزه ای، نقش مهمی در جذب انرژی وارده از سوی زلزله را دارد.

تشکیل مفصل پلاستیک در پایه ی پل، مطلوب طراحان می باشد که می بایست با آرماتور گذاری ویژه در این ناحیه، شکل پذیری و قابلیت جذب انرژی بالای در پایه ها ایجاد شود.

پل های تک پایه دارای اتصال گیردار در فونداسیون هستند ولی پل های چندپایه می توانند اتصال مفصلی در فونداسیون داشته باشند که در این صورت می بایست الزامات شکل پذیری را در بالای ستون و در ناحیه ی اتصال به عرشه ایجاد کرد چرا که مفصل پلاستیک در این ناحیه ایجاد خواهد شد.

زلزله ی کوبه ژاپن

7.     خاک و کوله ها ( soil-abutment )

کوله ها به عنوان تکیه گاه های ابتدایی و انتهایی در پلها، نقض مهمی را در رفتار لرزه ای پل ها بر عهده دارند. پل هایی با دهانه ی کوتاه و به ویژه پل های مورب در زلزله های بزرگ، به شدت تحت تاثیر خصوصیات کوله های قرار می گیرند.. از این رو مدلسازی صحیح کوله ها در پل هایی با دهانه کوتاه بسیار هائز اهمیت می باشد.

در زلزله های بزرگ، کوله ها و خاک پشت آن ها ( backfill )  به خوبی با رفتار غیرخطی خود بخش زیادی از انرژی را مستهلک می کنند

8.     نوع سیستم پی و شمع (  Foundation type)

9.     خصوصیات منبع لرزه ای (  characteristics of the seismic source)


بازنشر مطلب تنها با ذکر منبع آزاد می باشد.  علیرضا خویه

تدریس و آموزش تحلیل و طراحی پل ها فولادی - پل های بتنی توسط نرم افزار قدرتمند CSI Bridge

 بر اساس آیین نامه های پل سازی AASHTO و CALTRANS

مدرس: علیرضا خویه
کارشناسی ارشد مهندسی زلزله - دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

تماس:09382904800

آموزش محاسبات دستی پل سازی
بر اساس نشریات داخلی - آیین نامه های AASHTO و CALTRANS
تحلیل و طراحی خطی و غیرخطی- استاتیکی و دینامیکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
اصول مهندسی پل | علیرضا خویه